
A romák foglalkoztatását támogató programok, módszerek a járvány előtt és a járványt követően
Beszélgetésünk első részének előadói előadásuknak a következő címet adták: Magasan képzett roma fiatalok munkavállalása az üzleti szférában: tapasztalatok a vállalati sokszínűség tükrében
Vendégünk lesz Árendás Zsuzsanna (PhD; Közép-Európai Egyetem – Közpolitikai Tanulmányok Központja- Társadalomtudományi Kutatóközpont) és Messing Vera (PhD; Közép-Európai Egyetem – Közpolitikai Tanulmányok Központja – Társadalomtudományi Kutatóközpont)
A program előadói és résztvevői friss kutatási eredményekre, vállalati tapasztalatokra hivatkozva mutatják be a magasan képzett – érettségizett, felsőfokú végzettségű – romák minőségi munkahelyhez, pozícióhoz jutásának fő akadályait.

Előadóink azt fejtik ki, hogy a képzett romák minőségi munkahelyekhez, pozícióhoz jutásának mik a főbb akadályai a hazai üzleti szektorban. Elemzésük egy Magyarországon és Bulgáriában megvalósított munkaerőpiaci program hazai tapasztalataira épít, amelyben együttműködtek legalább érettségivel rendelkező roma fiatalokkal és olyan cégekkel – köztük HBLF tagokkal –, amelyek fontosnak tartják a vállalati sokszínűséget és nyitottak romák bevonására. Előadásunkban igyekeznek rámutatni azokra az akadályokra, melyekkel a formálisan megfelelő képzettségű roma fiatalok szembesülnek a versenyszférába való belépéskor.
Az előadásukat követő beszélgetésben szeretnénk, ha a workshop résztvevői megosztanák a témával kapcsolatos tapasztalataikat, gondolataikat. A beszélgetésben számítunk a Romaster program mentorainak a tapasztalataira.
Beszélgetésünk második részében előadóink – Bernáth Gábor, a Rosa Parks Alapítvány kommunikációs munkatársa és Nagy Erzsébet Emese, a Partners Hungary munkatársa – a járványhelyzet kapcsán beszélnek a hátrányos helyzetű családokból, településekről érkező diákok tanulási akadályairól. Ismertetik azokat a kutatási eredményeket, amiket három, a roma gyermekek oktatási esélyegyenlőségén dolgozó szervezet (a Rosa Parks Alapítvány, a Motiváció Műhely és Partners Hungary) folytat a digitális tanrend bevezetése óta. A kutatásban pedagógusokat, tanodák munkatársait, roma közösségi vezetőket és családokat kérdeztek meg arról, hogy mik a legnagyobb nehézségek és milyen lehetőségeket rejt a koronavírus-válság. Az eredmények ismertetése mellett a résztvevők tapasztalatait és ötleteit is szeretnék összegyűjteni. Erre lehetőséget ad az is, hogy a Romastert támogató vállalatok mentorainak komoly szerepük volt ezekben a hónapokban a támogatott diákjaink életének megkönnyítésében.
Mindkét téma súlyos problémákat vet fel a munkaerő-hiány időszakában és a járvány hónapjaiban, amely esemény a gazdaság biztonságos működését is befolyásolni képes társadalmi feszültségekhez vezethet.
Workshopunk címfotóját Horváth M. Judit fotóművész bocsátotta rendelkezésünkre (Más Világ 1998). A workshop vezetője, Hegyesiné Orsós Éva, beszélni fog a fotó történetéről és arról, miért esett a választása erre a fotóra.
Végezetül: MEGLEPETÉS VENDÉGünk egy dalt tanít a résztvevőknek!